Bomullskasse som profilreklam

Bomullskasse som profilreklam

Det är ingen slump att de flesta butiker trycker sin logga på bärkassarna som säljs i butiken. När kunden bär på kassarna i exempelvis en galleria, kommer andra besökare att se kassen och exponeras för varumärket. Det gör också att kunden förmodligen förvarar kassen någonstans i hemmet sedan, och blir påmind om ditt varumärke vid ett senare tillfälle.

Effekten som den här relativt enkla åtgärden kan ge är potentiellt stor. Allt som allt kan leda till ett stort antal intryck av ditt varumärke. Är loggan och kassen snygg – kanske finns det också en slogan – kan de ytterligare intrycken leda till konverteringar.

Här finns det givetvis rum för optimering av sin profilreklam. När du handlar hos olika butiker har du säkerligen märkt att kassarna skiljer sig ganska mycket åt. Exklusivare klädbutiker tenderar att lägga ned energi på de lilla detaljerna – handtagen, är ett exempel på det. På en kasse av papp kanske handtagen är i snören av textil, snarare än breda pappflikar som ofta är fallet när du köper en pappkasse från en matbutik. Kassen är helt enkelt ett sätt att spegla varumärket.

För dig som har ett företag med stark miljöprofil kan en bomullskasse vara en bra produkt för profilreklam. Har man en stark miljöprofil bör man dock känna till att det vid tillverkning av dem används stora mängder vatten, bekämpningsmedel och energi. Det är alltså bomullsodlingar som är förhållandevis färgtryck.

Dock skiljer sig olika bomullskassar mot varandra ur ett miljöperspektiv. Beroende på antal färger och tryck kan den ena bomullskassen vara betydligt skonsammare än den andra. En uppskattning är att en kasse av bomull behöver användas mellan 130 till 400 gångar för att hamna på samma nivå av miljöpåverkan som plastpåsar gjorda av sockerrör.

Fördelarna med bomull är när kassarna sedan hamnar i naturen. Även om tillverkningsprocessen inte är den grönaste, är de miljövänligare än plast när de väl är tillverkade. Detta eftersom den går att använda så länge. Problemet blir om man använder bomullskassar på mycket kort sikt. Vidare bryts tygpåsar ned betydligt fortare i naturen än motsvarigheter i plast. Oavsett vad – så är det en produkt som många uppskattar, vilket ofta är en förutsättning för god profilreklam.